هوشمندسازی ساختمان اداری چگونه انجام می شود

19 آذر 1401 - 14:34
مبلمان اداری فضا گویا

هوشمندسازی ساختمان اداری یکی از پیشرفته ترین اقدامات برای کاهش هزینه ها، مدیریت بهتر شرایط محیطی و افزایش امنیت در فضای کار به شمار می رود. به طوریکه با هوشمند سازی فضای کار می توان مدیریت سیستم های گرمایشی و سرمایشی و روشنایی را بر اساس شرایط محیط کاملا مکانیزه کرد.

با توجه به اینکه استفاده از تجهیزات هوشمندسازی در فضای کاری و ادارات و سازمان ها جدید می باشد، بسیاری از افراد از مزایا، روش های اجرای آن و تجهیزات مورد استفاده در چنین محیطی اطلاع ندارند. در ادامه نحوه هوشمند ساز دفتر کار و محیط های اداری را بررسی خواهیم کرد. با فضا گویا همراه باشید.

هوشمندسازی ساختمان اداریهوشمندسازی ساختمان اداری

هوشمندسازی ساختمان اداری چیست؟

در چند دهه اخیر مبحث iot یا اینترنت اشیا اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده و استفاده از حسگر یا سنسورها در مدیریت و کنترل تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی با استقبال بالایی مواجه شده است. هوشمند سازی ساختمان اداری نیز از این مبحث استفاده نموده و با نصب سنسور در بخش های مختلف اتاق می توان کنترل وسایل الکتریکی و الکترونیکی و حتی گرمایشی و سرمایشی را از راه دور و برحسب شرایط محیط انجام داد.

با هوشمند سازی ساختمان اداری روش و خاموش شدن لامپ و تجهیزات نورپردازی و سیستم گرمایشی و سرمایشی، باز و بسته شدن درب اتاق ها، پخش شدن موزیک در فضا و بسیاری از کارهای دیگر همگی به صورت خودکار و بر اساس تنظیمات انجام شده روی تجهیزات انجام میشود.

مزایای هوشمندسازی ساختمان اداری

قبل از بررسی نحوه هوشمند سازی ساختمان اداری، لازم است به این موضوع مهم اشاره کنیم که چرا این مبحث تا این اندازه مورد توجه قرار گرفته است؟ به عبارت دیگر، هوشمندسازی دفتر کار و ادارات چه مزایایی را به همراه دارد؟ از مهم ترین مزایای هوشمند شدن فضاهای کاری می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

صرفه جویی در مصرف انرژی

یکی از مهم ترین مزایای هوشمند شدن ساختمان اداری، صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد. چون در چنین محیط هایی روشن و خاموش بودن لامپ ها بر اساس زمان و همچنین میزان روشنایی محیط قابل تنظیم است. به طوریکه بعد از اتمام تایم کاری، اگر کارکنان فراموش کنند لامپ های اتاق را خاموش نمایند، سیستم به گونه ای تنظیم میشود که خاموشی به صورت خودکار انجام شود.

علاوه براین، به دلیل استفاده از ترموستات های هوشمند، روشن و خاموش شدن سیستم گرمایشی و سرمایشی بر اساس دمای تنظیم شده روی دستگاه انجام میشود. به همین دلیل از روش ماندن بیش از اندازه سیستم های گرمایشی و سرمایشی جلوگیری خواهد شد که تاثیر بسزایی در کاهش هزینه های مصرف انرژی ادارات و محیط های کاری دارد.

مزایای هوشمندسازی فضای اداریمزایای هوشمندسازی فضای اداری

افزایش امنیت ساختمان

یکی از اصلی ترین دلایل برای هوشمند سازی ساختمان های اداری و کاری، افزایش امنیت می باشد. سنسورهای مختلف و دزدگیرهای نصب شده در ورودی، راهروها، پشت پنجره ها همگی ورود افراد را شناسایی نموده و با ارسال پیام به مدیریت ساختمان از سرقت جلوگیری خواهد نمود.

علاوه براین، برخی از تجهیزات نصب شده در اتاق ها و بخش های مختلف دفتر کار و محیط اداری نشت گاز و انتشار دود را شناسایی می کنند. به طوریکه به محض تشخیص نشت گاز و آتش سوزی گاز ساختمان قطع یا آب پاشی از سقف روی شعله های آتش انجام میشود.

بهبود شرایط کار

برخی از تجهیزات هوشمند سازی ساختمان بیشتر بر آسایش و رفاه افراد در محیط کار تمرکز دارد. به همین دلیل با هوشمند شدن اتاق کار، کارمندان راندمان بالاتری خواهند داشت. به عنوان مثال، میز مدیریت در محیط های هوشمند می تواند از نوع هوشمند انتخاب شود. برخی از میزهای کارشناسی نیز هوشمند بوده و سطح آنها مانند دسکتاپ لمسی عمل می کند.

باز و بسته شدن پرده اتاق بر اساس نور محیط، پخش موزیک در برخی از ساعات به صورت خودکار، قابلیت شارژ وسایل الکترونیکی همگی از مواردی هستند که با هوشمند شدن فضای کار می تواند بر بهره وری کارمندان تاثیر بگذارد.

روش های هوشمندسازی ساختمان اداری

برای هوشمندسازی ساختمان اداری ابتدا باید وضعیت فعلی محیط بررسی شود. چون محدودیت هایی که در معماری ساختمان وجود دارد می تواند بر نوع و تعداد تجهیزات هوشمندسازی تاثیرگذار باشد. پس از بررسی شرایط محیط و بر اساس اهداف مدیریت از هوشمند سازی ساختمان و میزان بودجه مورد نظر، تجهیزات تعیین و نقشه ترسیم می گردد.

در نقشه ترسیم شده محل نصب هر یک از تجهیزات مشخص شده و بر همین اساس تابلو برق هوشمند و کابل کشی ها و حسگرهای مورد نیاز جایگذاری میشوند. روش هوشمند سازی ساختمان اداری با توجه به نوع پروتکل انتخاب شده متفاوت است. به طوریکه در برخی از روش ها هوشمندسازی بی سیم انجام شده و در برخی اتصالات با کابل کشی انجام میشود.

دیگر مقالات پر بازدید ما را در این بخش دنبال نمایید

دکوراسیون اداری

هوم آفیس چیست

امکانات هوشمندسازی ساختمان اداری

بسیاری از برندهای شناخته شده دنیا در چند سال اخیر در زمینه تولید تجهیزات هوشمندسازی ساختمان فعالیت داشته و محصولات متنوعی را ارائه داده اند. به طوریکه اثر هوشمندسازی را در میز و صندلی اداری نیز می توان مشاهده کرد و در نمایشگاه های مختلف این قبیل محصولات به چشم میخورند. از جمله امکانات هوشمندسازی ساختمان اداری می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

سیستم گرمایشی و سرمایشی هوشمند

برای هوشمندسازی سیستم های گرمایشی و سرمایشی از ترموستات های مخصوصی استفاده میشود. با استفاده از این ترموستات ها می توان دمای ایده آل را تنظیم نمود و بر همین اساس روشن و خاموش شدن آنها انجام میشود. کافیست دمای ایده آل برای اتاق و سایر بخش ها را روی دستگاه تنظیم نمود تا به صورت خودکار روشن و خاموش شدن سیستم انجام شود.

نحوه هوشمندسازی فضای ادارینحوه هوشمندسازی فضای اداری

نورپردازی هوشمند

یکی دیگر از امکانات بسیار مهم در هوشمندسازی ساختمان ها، کلید و پریزهای هوشمند می باشد. این کلیدها قابل برنامه ریزی بوده و بر اساس میزان نور محیط، تایم کاری و سایر موارد به صورت خودکار روشن و خاموش میشوند.

برای اجرای سیستم های روشنایی هوشمند از حسگر و سنسورهای مختلف استفاده میشود تا با تاریک شدن محیط فرمان روشن شدن به کلید ارسال شود. علاوه براین، با استفاده از گوشی تلفن همراه نیز می توان کلید و پریزهای اتاق کار را کنترل کرد.

پرده برقی هوشمند

استفاده از پرده برقی هوشمند در اتاق مدیریت از دیگر امکاناتی می باشد که در این ساختمان ها کاربرد زیادی دارد. این پرده ها قابل برنامه ریزی بوده و بر اساس نور محیط به صورت اتوماتیک باز و بسته میشوند. علاوه براین، از راه دور و با نرم افزارهای نصب شده روی کامپیوتر و گوشی تلفن همراه می توان میزان باز و بسته بودن آنها و زاویه تیغه های پرده های کرکره ای را تغییر داد.

کنترل تردد در پارکینگ و سایر بخش ها

سنسورها و دوربین و سایر تجهیزات امنیتی نصب شده در بخش های مختلف فضای کاری و ادارات و سازمان ها می تواند به صورت هوشمند از ترددهای غیرمجاز جلوگیری کند. برخی از این تجهیزات در پارکینگ پلاک خوان بوده و بر همین اساس می توانند از ورود یا خروج برخی از خودروها جلوگیری نموده و مانع از باز شدن درب پارکینگ شوند.

جمع بندی

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و اهمیت بسیار زیاد سنسورها و iot، انتظار می رود در چند سال آینده بسیاری از ادارات و سازمان ها و محیط های کاری بزرگ و کوچک هوشمند شوند. به طوریکه تاثیر بسیار زیاد آن بر امنیت، کاهش مصرف انرژی و بهبود راندمان کاری کارمندان و پرسنل به خوبی احساس خواهد شد.

هوشمندسازی ساختمان اداری با تجهیزات مختلف به صورت سیمی و بی سیم انجام شده و پروتکل های مختلفی از قبیل knx در آنها به کار می رود که از نظر امنیت با هم تفاوت دارند. به همین دلیل لازم است تمام مراحل هوشمند سازی فضاهای کاری بر اساس شرایط محیط و با بازرسی بخش های مختلف آن انجام شود تا نتیجه مطلوب را دریافت کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نظرات و امتیاز کاربران
به این صفحه امتیاز دهید
rate