هوم آفیس چیست و چه مزایا و معایبی نسبت به محیط کار دارد؟

30 فروردین 1401 - 14:20
مبلمان اداری فضا گویا

هوم آفیس در چند سال اخیر به یکی از نیازهای خانه های امروزی تبدیل شده است. این روزها مشاغل مختلف به شکلی توسعه پیدا کرده اند که امکان اشتغال به آنها از راه دور و از طریق اینترنت نیز مهیا شده است. برخی افراد نیز ترجیح می دهند برای کاهش هزینه های خود در راه اندازی کسب و کارهای جدید از اجاره دفتر خودداری کرده و از منزل کار را آغاز کنند. در این شرایط اختصاص دادن محلی در منزل به عنوان یک دفتر کار خانگی یا هوم آفیس بسیار ضروری به نظر می رسد. در این مطلب از سایت فضا گویا قرار است تا به توضیحاتی در مورد هوم آفیس بپردازیم و مزایا و معایب آن را بررسی کنیم.

هوم آفیس

هوم آفیس

دفتر کار خانگی یا هوم آفیس چیست؟

اتاق کار در حقیقت به بخشی از خانه گفته می شود که شرایط مناسب را برای کار کردن در اختیار شما قرار می دهد. این مکان می تواند یک اتاق جداگانه، بالکن یا تراس پوشیده، بخشی از زیر پله و یک گوشه ای از خانه شما باشد. در دفتر کار خانگی شما به وسایلی نیاز دارید که نیازهای کاریتان را برآورده کنند. بنابراین در هوم آفیس خبری از تخت خواب و کمد لباس نیست. میز و کتابخانه، قفسه، یک میز و صندلی های اداری وسایل مورد نیاز برای دفترکار خانگی  شما هستند. بهتر است تا وسایلی را در این آفیس قرار دهید که شرایط را برای بهتر کار کردن شما فراهم کند.

یک هوم آفیس باید چه وسایل و ویژگی هایی داشته باشد؟

کار در منزل به مرور می تواند کارایی و راندمان شما را کاهش دهد. اما این شما هستید که می توانید تصمیم گیرنده نهایی برای بهبود شرایط باشید. کافیست چند ویژگی و وسیله مهم را در هوم آفیس فراهم کنید تا در نهایت نتیجه بسیار زیاد آن بر بهبود روند کار را احساس نمایید. از مهم ترین ویژگی های یک دفتر کار خانگی می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

استفاده از میز مناسب در اتاق کار منزل

یک کامپیوتر یا لپ تاپ یکی از مهمترین نیازهای یک هوم آفیس است. برای استفاده از کامپیوتر نیز حداقل نیاز به یک میز کار دارید. میز کارشما هر چه قابل انعطاف پذیرتر باشد، شرایط برای کار کردن بهتر خواهد بود. یک میزکار مناسب باید با قد شما و صندلی و کامپیوترتان همخوانی داشته باشد در غیر اینصورت می تواند باعث خستگی زودهنگام و کاهش کارایی شود. مدل و رنگ میز مستقیما به سلیقه شما ارتباط دارد؛ اما بهتر است میزتان دارای کشو یا قفسه هایی برای نظم دهی به محیط کار باشد.

وسایل و ویژگی های هوم آفیس باید چه

وسایل و ویژگی های هوم آفیس

صندلی مناسب استفاده کنید

صندلی از دیگر وسایل بسیار مهم برای هوم آفیس به شمار می روند. معمولا صندلی های چرخدار برای محل کار انتخاب می شوند. در هنگام انتخاب صندلی حتی توجه داشته باشید که با ارگونومی بدن شما همخوانی داشته باشد تا کمتر باعث خستگی و عرق کردن بدن در حین کار شود.

از شلف و قفسه بندی غافل نشوید

اتاق کار جاییست که ممکن است شما به مطالعه نیز بپردازید و یا کتاب های مرتبط با کار خود را در آن نگهداری کرده تا در صورت نیاز به آن مراجعه کنید. پس برای نگهداری کتاب ها نیاز به قفسه کتاب نیز دارید. همچنین برای برخی از وسایل نیز به کمد دیواری نیاز دارید. برای امنیت بیشتر از کمد دیواری قفل دار استفاده کنید. استفاده از قفسه بندی در هوم آفیس تاثیر زیادی بر ایجاد نظم و پشت سر گذاشتن محدودیت ها و کمبود فضا دارد.

مطالب پرطرفدار ما را از دست ندهید!

نور و سکوت هوم آفیس

سعی کنید اتاق کار خانگی خود را در مکانی خلوت و ساکت از خانه انتخاب کنید. اگر اتاق جداگانه ای برای هوم آفیس انتخاب کرده اید، برای سکوت بیشتر و همچنین کنترل بهتر دمای اتاق از پنجره ای دو جداره استفاده کنید. نور اتاق باید به حد کافی باشد نور زیاد و نور کم هر دو مشکلات خاص خود را دارند. زاویه نور نیز باید به شکلی باشد که مستقیم به صفحه مانیتور نتابد،؛ پس سعی کنید میز پشت به نور نباشد. در نهایت وسایلی مثل سطل زباله، تابلوهای مرتبط، لوازم التحریر ضروری و... نیز اتاق کار خانه شما را کامل خواهد کرد.

نور و سکوت هوم آفیس

نور و سکوت هوم آفیس

ایده هایی برای طراحی هوم آفیس

طراحی اتاق کار در خانه باید متناسب با نیاز و سلیقه شما باشد اما در هر صورت ایده هایی نیز برای ایجاد هوم آفیس در خانه وجود دارد که در ادامه تعدادی از آنها را با هم مرور می کنیم:

  • اگر نمی توانید اتاقی را به محل کار خود تبدیل کنید گوشه ای از یک اتاق را با کمک پارتیشن، میز و یک قفسه تبدیل به هوم آفیس اختصاصی خود کنید.
  • مورد بعد برای خانه های کوچک گزینه ی بهتری است. شما می توانید یک کمد را تبدیل به دفترکار خانگی خود کنید. به نحوی که با باز کردن کمد به میز و وسایل خود دسترسی پیدا کرده و با بستن در آن اثری از آن پیدا نباشد.
  • برای جلوگیری از خستگی در حین کار و حفظ شور و نشاط بهتر است، دفترکار را در نزدیکی فضای سبز قرار دهید. به طوری که از طریق یک پنجره چشمتان به فضای سبز بیرون از منزل دید داشته باشید. همچنین استفاده از گل های آپارتمانی در هوم آفیس را هم فراموش نکنید.
  • سعی کنید بیشتر از فضاهای پرت خانه برای ایجاد یک محل کار استفاده کنید. برای مثال زیر پله ها گزینه خوبی برای این کار محسوب می شوند.
  • اگر قصد استفاده از قفسه در هوم آفیس خود را دارید پیشنهاد می شود که از قفسه های قابل اتصال به دیوار استفاده کنید تا فضای کمتری روی زمین اشغال شود. 
  • اگر بودجه و فضای کافی در اختیار دارید و مشکلی بابت تامین سرمایش و گرمایش ندارید، پیشنهاد می شود از کانکس های شیشه ای استفاده کنید تا از حداکثر نور بهره ببرید و فضایی اخصاصی برای خود در حین کار ایجاد کنید. 
  • می توانید بخشی از اتاق نشیمن خود را تبدیل به یک هوم آفیس کوچک کنید. البته این در صورتی است که اتاق نشیمن شلوغ و پر سر و صدایی نداشته باشید که باعث حواس پرتی شما در حین کار شود.

هوم آفیس برای خانه های کوچک

معماران و طراحان داخلی همیشه در خانه های کوچک با محدودیت های زیادی بابت فضا روبرو هستند. حال اگر شما قصد داشته باشید که در خانه کوچک خود یک هوم آفیس طراحی کنید قطعا با محدودیت ها شما را کمی سردرگم می کند. اما باید بدانید ک این کار نشدنی نیست. بیشتر معماران تلاش می کنند که در خانه های کوچک از حداقل فضا، حداکثر استفاده را ببرند. به همین منظور آنها از فضاهای عمودی بیش از فضاهای افقی استفاده نموده و سعی می کنند تا فضاهای پرت به حداقل ممکن برسد. 
می توانید بخشی از زیرپله، پشت پنجره و فضاهای کم رفت و آمدتر را به دفتر خانگی در خانه کوچک خود اختصاص دهید. استفاده از میزهای جمع شونده و صندلی های تاشو نیز می تواند گزینه خوبی برای یک هوم آفیس کوچک در خانه شما باشد.

مزایای هوم آفیس نسبت به محیط کار

  • یکی از مزایای داشتن هوم آفیس نسبت به محیط کار حضوری، عدم نیاز به پرداخت هزینه های اضافی بابت خرید یا اجاره دفتر و هزینه های مربوط به تامین انرژی، اینترنت و وسایل کار است.
  • از دیگر مزایای دفترکار خانگی نیز باید به شرایط بهتر به خاطر نبود استرس و محدودیت های محیط کاری اشاره کرد.
  • احساس آرامش و شرایط کاری راحت تر از ویژگی های هوم آفیس است. برای مثال شما می توانید با لباس راحتی پشت میز اداری خود بنشینید و یا حتی بدون محدودیت خوراکی و نوشیدنی میل کنید.
  • عدم اتلاف وقت و هزینه در جابجایی ها بین منزل و محیط کار را هم باید از جمله مزایای کار درخانه نام برد.

معایب هوم آفیس نسبت به محیط کار

  • با داشتن دفتر کار و انجام کار به شکل حضوری فرصت تعاملات اجتماعی (گسترش ارتباطات کاری) را خواهید داشت اما این امکان در هوم آفیس ها وجود ندارد
  • انجام کار حضوری در بیرون از خانه باعث نظم و انضباط بیشتر می شود. در حالی که این موضوع در خانه چندان رعایت نمی شود.
  • وجود دفتری بیرون از خانه باعث اعتماد بیشتر مشتریان می شود. به رسمیت شناختن محل کار از سوی سازمان ها و مشتریان نسبت به دفتر خانگی از دیگر معایب هوم آفیس است.
  • در محیط کار بیرون از خانه شما نسبت به انجام کار مسئولیت پذیر تر و نسبت به مشتری تعهد کاری بیشتری خواهید داشت. 
  • در صورت وقوع یک مشکل کاری، برطرف کردن آن و هماهنگی با سایر همکاران کمی سخت است.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نظرات و امتیاز کاربران
به این صفحه امتیاز دهید
rate